شما اینجا هستید

حجت الاسلام و المسلمین دکتر اکبر نژاد: تربیت دینی مصونیت‌بخش از گرایش به فرقه‌های انحرافی

حجت الاسلام و المسلمین دکتر اکبر نژاد رییس دانشکده‌ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه، تربیت دینی را دژی محکم برای مصون ماندن از فرقه‌های انحرافی و غیراسلامی عنوان کرد و گفت: این تربیت از زمان ازدواج پدر و مادر بعنوان تربیت‌کننده‌ی نسل آینده آغاز می‌شود.
دکتر  اکبرنژاد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: فرقه‌های متعدد در عصر و زمان‌های مختلف با سبک و سیاق خود وجود داشته‌اند و امروزه نیز در کنار پیشرفت‌های متنوع بشری، اجتماعات در نقاط مختلف کره‌ی زمین شاهد عرضه این فرقه‌ها با عقاید و دیدگاه‌های خاص خود هستند.
وی ادامه داد: آنچه مهم است شناخت صحیح فرد از این فرقه‌ها است و انسان باید ماهیت آنها را کامل بشناسد و زمینه‌های پیدایش این فرقه‌ها که را بدانند و اینکه کارکرد آنها چیست و از همه مهم‌تر در دوران معاصر باید روابط این فرقه‌ها با سیستم‌های سیاسی و امنیتی دنیا مشخص شود.
رییس دانشکده‌ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام با تاکید بر این‌که «بسیاری از فرقه‌ها از پیوند سیستم‌های سیاسی یا امنیتی دنیا متولد شده‌اند» گفت: متاسفانه این بخش از این واقعیت دیده نمی‌شود، بنابراین توجه به این قبیل عناوین وظیفه‌ای سنگین را بخصوص برای قشر جوان تعریف می‌کند. پس شایسته است وقتی افراد اسم فرقه‌ای را می‌شنوند یا با اهداف و شعارهای آنها آشنایی و ارتباط پیدا می‌کنند قبل از هر عملی دست به شناخت و تحلیل عالمانه و درست از این فرقه‌ها بزنند.
دانشیار دانشگاه ایلام تصریح کرد: متاسفانه فرقه‌های متجدد اکثراً خود را با رنگ و لعابی عرضه می‌کنند که واقعیت در ابعاد مختلف بر مخاطب پوشیده است به نحوی که گاهی اوقات اهداف فرقه، نحوه پیدایش و پیوندهایی که این فرقه‌ها با منابع قدرت و دستگاه‌های سیاسی امنیتی دارند واضح و روشن نیست و آنچه مخاطب می‌بینند یکسری شعارهای ظاهری است. برای همین است که این خطرآفرینی بخصوص برای گروه جوان که برخی از آنان با نگاه ابتدایی و سطحی بدنبال برخی شعارهای جذاب می‌روند بخوبی قابل احساس است.
دکتر اکبرنژاد با بیان این‌که «امروزه تکثر این فرقه‌ها در دنیا و کشور ما فراوان است» یادآور شد: امروزه بسیاری از فرقه‌های وارد شده به کشور ما وارداتی و از خارج مرزها توان عرضه را پیدا کرده‌اند و از آنجایی که پایه و پایگاه اصلی آنها برون مرزی و حتی دورتر از قاره آسیا است اگر در همان ابتدای تشکیل و عرض اندام توجه همه جانبه به این امر نشود باید منتظر خطرات ناشی از آن‌ها بود چرا که اغلب کسانی که جذب این فرقه­‌ها می­‌شوند با چشم بسته و بدون مطالعه، از این پدیده‌ها استقبال کرده و روی به گروه‌هایی می‌آورند که پیامدهای غیرقابل جبرانی را بدنبال دارد.
رییس دانشکده الهیات دانشگاه ایلام تصریح کرد: وقتی آدم شعاری می‌شنود یا مطلبی از سوی گروه یا فرقه‌ای بر او عرضه می‌شود؛ عقل حکم می‌کند اول روی آن موضوع مطالعه همه جانبه انجام دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام گفت: در دو دهه گذشته با تحولات صورت گرفته در عرصه ارتباطات و رسانه، شاهد تاثیرات شگرفی در انتقال مفاد و مفاهیم فرهنگی به اقوام و ملل مختلف هستیم و گسترش وسایل ارتباط جمعی به حدی فراوان شده که دسترسی را آسان کرده از جمله ماهواره که یکی از رسانه‌های تاثیرگذار در انتقال و معرفی خیلی از موضوعات از جمله فرقه‌هاست و اگر توجه نشود حقیقتاً خطرآفرین است البته فقط ماهواره این ویژگی را ندارد اینترنت که امروزه دسترسی به آن بسیار سهل و آسان است و در همه خانه‌ها و ارگان‌ها ورود پیدا کرده و جزو لاینفک زندگی انسان‌ها شده و نباید تاثیر آن را در انتقال مباحث فرهنگی و جذب مخاطبین نادیده گرفت.
دکتر اکبرنژاد در پاسخ به این سوال که چرا برخی جوانان با اینکه در خانواده‌های مسلمان و شیعه رشد می‌کنند جذب این فرقه‌ها می‌شوند، گفت: بیشتر این گرایشات به وضعیت روحی و اقتضائات سنی جوان برمی‌گردد، به دلیل حس نوگرایی در جوان و بعضاً جاذبه‌ای که از آن کار نو انجام شده برای جوان به دنبال دارد روی به سوی این فرقه‌ها می‌آورند که گاهی اوقات این گرایش بیان یک نوع اعتراض به جامعه است.
دانشیار دانشگاه ایلام ادامه داد: اگر تاثیرپذیری و گرایش جوانان در حوزه‌های مثبت رخ دهد جای خوشحالی است ولی متاسفانه گاهی اوقات «زودپذیری» و «زودباوری» ممکن است در فرقه‌های غیردینی باشد.
دکتر اکبرنژاد یکی از نکات توجه به این گروه‌ها را عدم مطالعه عمیق جوانان نسبت به بنیادهای دینی و فکری خود عنوان و تصریح کرد: یکی از عوامل جذب شدن به فرقه‌های عرفان‌گرا، تبلیغ نشدن اطلاعات دقیق و درستی از عرفان اسلامی است چون قوی‌ترین فرم‌های معنوی از آن اسلام است که باید بدرستی به جوانان منتقل شود و اینجاست که رسالت کارشناسان دینی خطیرتر می‌شود.
دکتر اکبرنژاد به وجود یکسری کاستی‌ها در انتقال و تبلیغ مفاهیم دینی اشاره و تاکید کرد: البته این به این معنا نیست که انتقال اطلاعات اصلاً وجود نداشته، بلکه امروز این اطلاعات از طریق جلسات، نرم‌افزارها و پایگاه‌های اطلاع رسانی با برنامه‌های متنوع دیداری و شنیداری با سهولت در اختیار افراد هست و باید جوانان نیز خود را در معرض گرفتن این اطلاعات قرار دهند.
وی تربیت دینی را دژی محکم برای مصون ماندن از فرقه‌های غیراسلامی عنوان کرد و گفت: در اسلام تربیت نسل آینده از هنگام ازدواج زن و مرد بعنوان پدر و مادر آینده آغاز می‌شود از این رو تکلیف شرعی است که ازدواج باید با رعایت اصول مختلف اخلاقی و تربیتی صورت گیرد تا نسل آینده نسلی سالم شود که حقیقت را با بصیرت دینی جستجو کند.
رییس دانشکده‌ی الهیات دانشگاه ایلام به خانواده‌ها توصیه کرد: در صورت دیدن گرایش فرزندان به فرقه‌ای خاص با دیدی عالمانه با موضوع برخورد و زمینه ابزارهای اطلاع‌رسانی سالم را در اختیار آنها قرار دهند تا جوان هم وقتی که برخورد اصولی خانواده را می‌بیند ارتباط با این کانون مهم زندگی را ادامه دهد.
وی با انتقاد از عملکرد برخی از خانواده‌ها در خصوص بی‌اهمیت بودن به پایبندی فرزندان به مسائل دینی، گفت: اگر والدین فرزند را از همان ابتدا با قرآن و موازین اسلامی آشنا کند کمتر در معرض خطرات قرار می‌گیرد، و در صورت رویارویی با چنین فرقه‌هایی توان مقابله با آن را دارد اما زمانی که خانواده فرزند را با این مسائل آشنا نکنند فرزندان سریعاً بدلیل نداشتن آگاهی جذب این فرقه‌ها خواهند شد

امتیاز شما به این مطلب: بالا