شما اینجا هستید

 فلسفه انسان ها را از جمود فکری رهایی می بخشد

 حجت الاسلام و المسلمین دکتر سراج رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام با گرامی داشت روز جهانی فلسفه و حکمت اسلامی گفت: فلسفه یک رشته الهام بخش است که زیبایی ها خاص خود را دارد و می تواند جوامع را متحول کند.

دکتر سراج با اشاره به درگذشت دانشجوی رشته فلسفه و کلام اسلامی در مقطع دکتری بیان داشت:مریم تبار از دانشجویان خوب،با اخلاق،اهل علم و دانش بود که در مقاطع کارشناسی ،ارشد و دکتری جزء استعدادهای درخشان شناخته شد که متاسفانه از دنیا رفتن او همه ما را نیز عزادار نمود.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام با اشاره به جایگاه اندیشمند بزرگ دنیا فیلسوف ایرانی ابونصر محمد بن محمد فارابی؛ گفت:فارابی در علم، فلسفه، منطق، جامعه‌شناسی، پزشکی، ریاضیات و موسیقی تخصص داشت. بیشترین آثار او در زمینه فلسفه، منطق، جامعه‌شناسی و همچنین دانشنامه‌نویسی بود. وی نخستین فیلسوفی است که در دورهٔ اسلام ظهور کرده و روی همین اصل او را «استاد الفلاسفه» می‌نامند.

دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ایلام اظهار نمود: براتفاق نظر سیره نویسان، فارابی بزرگترین فلاسفه جهان است و به این معناست او در انواع علوم بی همتاست. وی افزود: فلسفه انسان ها را از جمود فکری رهایی می بخشد و باید بدون استدلال به جنگ مسائل و‌مشکلات نرویم چرا که اگر در مسائل زندگی هم بدون مبنا حرکت کنیم به مشکل روبرو خواهیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سراج با اشاره به کتاب های این اندیشمند بزرگ تصریح نمود:کتاب های فیلسوف فارابی مرکز علم هستند و شاید بیش از ۳۰جلد از این کتاب ها به دست ما نرسیده است که این باعث شده ما او را کامل نشناسیم.

وی با بیان اینکه ما باید اندیشه ورز باشیم تا بتوانیم ذهن را از افکار مشخص رهایی ببخشیم و پیش داوری نداشته باشیم ابراز داشت:خیلی از مشکلات منشأ افکار شخص می باشد که فلسفه این افکار را کنار می زند.

در پایان این مراسم اساتید گروه فلسفه نیز مطالب ارزنده ای در خصوص روز جهانی فلسفه و‌کلام اسلامی بیان نمودند و‌دانشجویان این رشته به بیان مطالب و‌نقطه نظرات خود پرداختند.