شما اینجا هستید

رسالت اصلی اساتید دانشگاه باید علم پژوهی و شاگردپروری باشد

حجت‌الاسلام والمسلمين سراج رئيس دانشکده الهيات و معارف اسلامي، اساتيد دانشگاه‌ها را معلمين تراز اول دانست، که با ايفاي دو وظيفه  خطير «علم پژوهي» و «شاگردپروري»، مي‌توانند در روند توسعه پايدار کشور نقش آفريني کنند.

  به گزارش روابط عمومي دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر شمس الله سراج رئيس دانشکده الهيات و معارف اسلامي با بيان اينکه مسائل امروزي در افق ديد آيت الله شهيد مرتضي مطهري ظهور و بروز داشته است، اظهار داشت: يکي از ويژگي‌هاي بارز استاد مطهري که در کمتر کسي پيدا مي‌شود؛ اين بود، که جلوتر از زمان خويش حرکت مي‌کرد، که اين موضوع در محتواي کتاب‌هاي آن شهيد به وضوح قابل مشاهده است و باوجود اينکه اين کتاب‌ها، حدود 60 الي 70 سال پيش نوشته شده‌اند، اما گويي براي نسل جوان امروزي نگارش يافته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمين سراج با بيان احاطه بر فرهنگ  و مباني فکري جوامع مختلف يکي از ويژگي‌هاي بارز سيره علمي شهيد مطهري است، گفت: نقد مبنايي و کامل استاد مطهري بر فلسفه غرب، نشان از احاطه ايشان بر مباني فلسفه غربي است.

رئيس دانشکده الهيات و معارف اسلامي با بيان اينکه استاد مطهري، «تحجرگرايي» و «التقاط» از جمله دغدغه‌هاي شهيد مطهري بوده است، افزود: طبق ديگاه شهيد مطهري، تحجرگرايي باعث عدم ريسک‌پذيري و عقب ماندگي جامعه مي‌شود و از طرفي التقاط زمينه بدييني به اسلام را در ميان مردم شکل مي‌دهد.

دکتر سراج «اساتيد دانشگاه‌ها» را معلمين تراز اولي دانست، که دو وظيفه خطير «علم پژوهي» و «شاگردپروري» را عهده‌دار هستند، بيان داشت: توليد علم مي‌بايستي در مسير دانايي قرار گيرد، تا به توسعه پايدار کشور منتج شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين سراج با اشاره به اهميت موضوع «شاگردپروري» در سيره علمي علما و دانشمندان، اظهار داشت: علما و دانشمندان تراز اول ايران زمين و جهان اسلام، در کنار انتقال مباحث علمي به شاگردان، سعي داشتند مباحث عملي اخلاقي و رفتاري را نيز به آنان منتقل کنند، لذا ما شاهد تربيت شاگردان همچون بهمنيار در نزد ابوعلي سينا، فيض کاشاني و عبدالرزاق لاهيجي در نزد ملاصدرا و استاد مطهري در نزد علامه طباطبايي هستيم، که توانستند منشأ تأثيرگذاري در تاريخ علم و سطح جامعه باشند.